سامانه جاما در شبکه ملی اطلاعات

1398/09/16 / سامانه جاما سامانه جاما در شبکه ملی اطلاعات

این روز ها با انتشار مطالب بسیار زیادی درباره "شبکه ملی اطلاعات" و "اینترنت ملی"، این موضوع ها بحث داغ میان شرکت های اینترنتی و خدماتی داخلی ایران است. بر اساس مقاله منتشر شده از طرف پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۳۸۴ با نام "شبکه ملی اینترنت" در دستور کار مجلس قرار گرفت که اولین گام برای رسیدن به استقلال در فضای مجازی است. البته از نظر زیر ساختی شبکه ملی اطلاعات هنوز به استقلال کامل دست نیافته است و نیاز به بهبود های بیشتری در آینده دارد.

بر اساس تبصره 2 ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه های مبتنی بر اینترنت به همراه سوئیچ ها، مسیریاب ها و مراکز داده ای به صورتی که درخواست های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگه داری می شوند به هیچ وجه از طریق خارج از کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

با توجه به قوانین و مصوبه های یاد شده، شبکه ملی اطلاعات یک شبکه داخلی است که وابستگی به سرویس ها و اطلاعات بین المللی در آن به حداقل و در برخی موارد به صفر رسیده است. این شبکه یک زیر ساخت امن و سریع است که برای سرویس دهنده ها و شرکت های داخلی فراهم شده است که خدمات خود را در داخل این شبکه فقط به کاربران ایرانی داخل کشور ارائه کنند. در تصویری که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است و در زیر نمایش داده شده است، ساختار شبکه ملی اطلاعات به خوبی نمایش داده شده است.

ساختار شبکه ملی اطلاعات - اینترنت ملی

با توجه به اختلالات پیش آمده در شبکه اینترنتی ایران در گذشته و افزایش اهمیت شبکه ملی اطلاعات و یا همان اینترنت ملی، سامانه جاما در نظر دارد در مدت یک ماه آینده شرایط خدمات رسانی با استفاده از زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات را برای کاربران ایجاد نماید. با توجه به اهمیت ادامه خدمات رسانی به جامع و متقاضیان املاک کشور، ارتقا و انتقال زیر ساخت های سامانه جاما در مدت یک ماه آینده به صورت همزمان و بدون قطعی انجام خواهد شد.

با توجه به محدودیت های موجود در زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات و عدم دسترسی به سرویس های بین المللی در صورت اجرای کامل طرح اینترنت ملی، ارائه بعضی از خدمات از سوی سامانه جاما مقدور نخواهد بود که البته ما پیوسته به دنبال جایگزین کردن و اراده خدمات به صورت بدون قطعی ادامه خواهیم داد.

چه خدماتی در سامانه جاما قابل دسترس نخواهند بود؟

با توجه به اشاره به ساختار و محدودیت استفاده از سرویس های بین المللی در شبکه ملی اطلاعات در صورت اجرای کامل این طرح، تعدادی از خدمات سامانه جاما که در زیر با توضیحات کامل آمده است دچار اختلال و یا قطعی خواهد شد.

سرویس های آماری: بسیاری از سامانه های آماری و اطلاعاتی که در تهیه گزارش های مدیریتی از آن ها استفاده می شود، سرویس ها و خدماتی هستند که توسط شرکت های خارجی ارائه می شوند که در صورت اجرای کامل طرح اینترنت ملی، امکان جمع آواری اطلاعات بازدید کاربر ها و استفاده از سامانه جاما وجود نخواهد داشت. این سامانه های آماری که توسط شرکت های گوگل، مایکروسافت، الکسا و غیره اداره می شوند نیاز به ارتباط مستقیم با زیر ساخت های ارتباطی سایت و اپلیکیشن ها دارد.

سرویس های امنیتی: برای حفظ اطلاعات و جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربر ها معمولا شرکت ها و سایت های خدماتی از گواهی های امنیتی استفاده می کنند که توسط شرکت های امنیتی بین المللی تایید شده هستند، خرید و تمدید این گونه گواهی های امنیتی بدون استفاده از شبکه اینترنت بین المللی تقریبا غیر قابل امکان است.

خبرنامه: قسمت خبرنامه سامانه جاما که اطلاعات مربوط به بازار ملک را برای متقاضیان به صورت دوره ای ارسال می کند با استفاده از سرویس ها و سرور های پست الکترونیک انجام می شود که بسیاری از این خدمات توسط شرکت های خارجی انجام می شوند. به دلیل حجم بالای ایمیل ها و تعداد خبرنامه ها امکان ارسال آن ها توسط سرور های سامانه جاما به دلایل فنی و امنیتی قابل انجام نمی باشد.

نقشه و موقعیت یاب: در قسمت آگهی های املاک و لیست آژانس های املاک، برای تسهیل در موقعیت یابی و ارائه خدمات پیشرفته از سرویس های مختلفی مثل نقشه پویا، موقعیت یاب و اطلاعات مکان های ضروری و مفید استفاده شده است که این گونه خدمات معمولا از طرف شرکت های بزرگ خارجی ارائه می شوند. البته در سال های گذشته بسیاری از شرکت های داخلی اقدام به ساخت این گونه سرویس ها به صورت بومی کرده اند. اما متاسفانه یکی از بزرگ ترین مشکلات این شرکت ها، هزینه بسیار زیاد برای استفاده از این امکانات است که در حال حاظر بسیاری از این خدمات به صورت رایگان و یا هزینه بسیار کم از سوی شرکت های خارجی ارائه می شوند.

با توجه به مشکلات و محدودیت هایی که امروز از آن ها اطلاع داریم و یا ممکن است در آینده از آن ها با خبر شویم، ما همراه در تلاش هستیم تا بتوانیم خدمات سامانه جاما را بدون هیچ گونه اختلال و یا کاهش کیفیت به صورت روزانه به شما کاربران و فعالان بازار املاک ایران ارائه کنیم. برای اطلاع از نحوه و زمان بندی ارتقا و انتقال سامانه جاما به شبکه ملی اطلاعات می توانید حساب رسمی سامانه جاما در اینستاگرام دنبال کنید و اطلاعات به روز را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

دیدگاه ها هیچ نظری ثبت نشده است

  1. هنوز درباره این خبر هیچ دیدگاهی وجود ندارد. دیدگاه خود را درباره این موضوع بیان کنید.
برای نمایش نام کامل خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

رویال وب
آژانس طراحی و تبلیغات